metrokaarten

Je kunt ook virtueel reizen natuurlijk. Blogs & vlogs, documentaires & reisprogramma’s op tv of YouTube, reisverhalen lezen: allemaal uitstekende manieren om vanuit je luie stoel de wereld rond te reizen. Maar wat dacht je van landkaarten?

Wie heeft er nooit in een atlas gekeken terwijl je met je vinger een route volgt die je zelf hebt gedaan of die je nog altijd een keer wilt doen? Met de metrokaarten van Gerwegistan ga ik nog een stap verder.

Het zijn vrijwel allemaal fictionele kaarten, dat spreekt voor zicht, maar wel altijd op de werkelijkheid gebaseerd. De lijnen op kaarten zoals die van Georgië, Canada en Australië volgen waar mogelijk bestaande routes, wegen en spoorlijnen en verbinden de plekken zoals je ze als reiziger waarschijnlijk ook zou bereizen. Net als vroeger in de atlas lenen ze zich uitstekend om met je vinger routes te volgen die je al eens gemaakt hebt én die je ooit nog een keer wil doen.

Alle posters zijn te koop op elk gewenst formaat; stuur even een berichtje.

Rotterdam

De kaart van Rotterdam is een mooie mix van werkelijkheid en toekomstfictie. Alle bestaande metro-, trein- en RandstadRailverbindingen staan op de kaart, alleen is dit spoornetwerk aan alle kanten uitgebreid op een manier zoals ik het zelf zou zien zitten. Het is een mix van nieuwe stations (en nieuwe namen) op bestaande lijnen, verlengingen van bestaande lijnen (geheel fictie, maar ook volgens daadwerkelijke voorstellen) en een uitbreiding van het interregionale tramnetwerk zoals dat nu ook naar Zoetermeer en Delft gaat. Veel van die ‘nieuwe’ lijnen zijn overigens gebaseerd op opgedoekte oude tramlijnen uit de 20e eeuw.

Georgië

De kaart van Georgië kreeg als eerste ook een mooie legenda mee, want met al die tientallen onuitspreekbare namen, leek dat wel handig. Georgia Insider is een touroperator in Tblisi waar een vriendin van mij werkt. Bij deze kaart had ik in gedachten dat zij hem daar aan de muur hebben hangen om potentiële klanten alle mogelijke routes en plekken in Georgië mooi aan te kunnen wijzen; de lijnen volgen immers de meest gangbare wegen en routes. In het noorden heb ik tevens twee wandellijnen toegevoegd, zodat je goed kunt zien wat je nog per auto kunt doen en wat je te voet moet doen.

Canada

Australië

Bolivia

Nederland – Boat & Bike

Voor Boat & Bike maakte ik de kaart van Nederland (met uitlopers naar onze buren) waar al hun fietsvakantie (van 2019) op staan.

Nederland

Deze kaart is nog niet af. Het metrogedeelte wel min of meer, maar de uitgebreide legenda die ik wilde maken nog lang niet.

Op deze kaart vind je niet minder dan 176 Nederlandse trekpleisters, variërend van steden en dorpen tot kastelen, attractieparken, nationale parken en stranden. Het is een veel omvattende kaart en ik weet nog niet goed of er plekken moeten sneuvelen of hoe ik de kaart wellicht iets anders kan maken. Tips?

Zuid-Afrika

Een kaart waar ik ooit mee begon, maar die (nog) nooit af is gekomen (en die wat betreft lay-out zeker nog niet klaar was), was de kaart van Zuid-Afrika, gebaseerd op de Lonely Planet reisgids van dat land.
Het idee was om elke bestemming die in de Lonely Planet aandach krijgt, op een kaart te zetten met de daadwerkelijke manieren om daar te komen. De kleuren en vormgeving (kleur, gestreept) van de lijnen geven dus aan of je er per bus, huurauto of alleen te voet of per fiets kan komen.
Leek mij een uitermate mooie aanvulling op de reisgidsen zelf. Kan iemand LP even tippen?